måndag 24 januari 2011

Bad på flera plan

Då har vi nya projekt på gång i huset! Ett tag har det varit lugnt på renoveringsfronten och det har varit riktigt skönt måste jag erkänna. Men vad är det nu som har fått fart på oss? Kanske är det min blogg som har gjort att jag har tänkt igenom rum för rum.

Vilket rum har vi inte varit och rotat i? Jo, badrummet! Nu tror du kanske att vi ska dra igång en stor helrenovering, men så är det inte. Det hade vi förvisso gärna velat, men det finns större planer för badrummet längre fram. Nu kör vi en uppfräschning i budgetvariant som gör att badrummet kommer att bli riktigt fint och fräscht. Det ska målas tak och väggar. Sen blir det nya skåp och snygga detaljer till det! Det kommer bilder längre fram.

När sommaren kommer ska vi måla alla fönster vita här inne. Det längtar jag till! Det är en sak som jag länge har velat, men inte blivit färdig till. Vad tror du förresten om gråa väggar till golvet i terracotta? Taket blir vitt och detaljerna ska gå i zink och silver till det tänkte jag.

Bad fast av helt annat slag tänkte jag skriva om nu. Silverbad- heter mitt helt fantastiska silverputsmedel som jag inte vill vara utan. När jag var yngre tänkte jag att det där med att putsa silver, det kommer nog aldrig att bli min grej. Men när jag sen ärvde vackra gamla silverbestick, så förstod jag att om de ska fortsätta vara vackra så måste jag ta hand om dem på bästa sätt.

För ett par år sedan visade min svärmor mig det fina "Silver bath". Det är en behållare med ett medel som man doppar sitt silver i. 5-10  sekunder i badet och sen sköljer man av det med vatten. Vips, så glänser ditt silver som nytt igen! Det är säkert inte speciellt miljövänligt - men superbra! Jag köpte det i en guldsmedsaffär.

Ett litet tips bara, stå inte över ångorna för länge. Jag blev lite yr i skallen häromdan när jag "putsade" mina bestick. Min man tyckte dessutom att det luktade sura ägg i köket. Men som sagt, resultatet blev mycket bra, så man kan uthärda en hel del. Se själv. Jag behöver väl inte säga vilken gaffel som inte har badat i  mitt silver bad!

Tänk den som hade ett badkar! Då hade jag tagit ett bad ikväll med en god bok och lite mys med levande ljus. Men det tillhör framtidsplanerna att sätta in badkar i vårt lilla hus. Först måste jag "kasta ut" tvättmaskin och torktumlare. Vi får nöja oss med dusch så länge. Är det inte så att den som har badkar vill kasta ut det, för det tar för stor plats? Och den som har dusch vill ha badkar. Aldrig är vi nöjda, vi med våra i-landsproblem!

Njut du som kan och vill ta ett bad!

Kram Annika

1 kommentar:

  1. Längtar också så efter ett badkar! Och det enda jag saknar med min lilla 2:a i stan är just itt badkar, mitt fina kar på lejonfötter *suckar högt*! För det finns inget som slår ett varmt bad med skum och massa tända ljus! Fattar inte hur det INTE kan vara standard i ett hus! Vill ha ett här, men får snällt vänta, nu är platsen upptagen av skötbordet =)

    KRAM!

    SvaraRadera