söndag 16 januari 2011

Välkommen in

Här bor vi! Entrén till vårt hus var bland det första vi renoverade när vi flyttade in. Att sätta in dubbeldörr har vi aldrig ångrat. Det är väldigt praktiskt att lätt kunna öppna upp till 140cm bredd när man ska bära in en ny möbel eller t ex en barnvagn. Helt perfekt! Drömmen om dubbeldörr kommer egentligen från de fina "Simrishamnsdörrarna" nere på Österlen. Men men lite egen design på fönstrens placering, så tyckte vi att den här dörren passade bättre till vårt röda trähus. Det tog faktiskt lite emot att ta ner dörrkransarna häromdagen. Jag är lika glad för att hänga upp dem varje jul! De blir som pricken över i.
Inne i hallen har vi gjort om en gammal garderob och byggt en egen hatthylla i gammal stil. Pärlsponten och den tidstypiska tapeten tar hallen till sekelskiftet direkt. Sen kan man aldrig få för mycket förvaring. Bänken med korgarna under (från Jysk) räcker inte direkt. Speciellt inte sen vi fick barn. Jag har funderat på ett snyggt  vitt skoskåp. Det skulle svälja några av "skidorna" som vi har här hemma ;)
Rakt innanför ytterdörren möts man av baksidan på vår murstock. Där har vi hängt det gamla fönstret som min morfar har satt spegel i. Någonstans har jag läst att enligt Feng Shui så ska man inte placera en spegel rakt innanför dörren, för då hälsas gästerna inte välkomna. Men jag har inte fler väggar att välja på, så jag får hoppas att alla våra vänner känner sig varmt välkomna ändå! Du också givetvis!

Ha en skön söndagkväll!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar