måndag 31 januari 2011

Idag tänkte jag visa lite olika saker från vårt vardagsrum och berätta om swapen Vita Gåvor. Gunghästen som du ser är i riktig sliten look. Den kommer från min mans farfars far som gjorde den till sin son under 1920-talet. För att den ska passa riktigt fint in ska jag ge medarna lite vit färg. Jag ska kanske passa på nu när jag har färgburkarna framme i badrummet?

Ovanför TV:n har vi en tavellist som jag pyntar om mest hela tiden. Just nu är den under arbete- igen, men jag vill visa den ändå. De här vackra ramarna har jag haft liggande i ett par år i väntan på något bra. Nu har jag kommit på hur jag ska göra. I den ena ska de sitta en bild i svart/vitt från vårt bröllop och i den andra en fin svart/ vit bild på vår son. Det jag gillar mest med ramarna är nog att de är så pass stora, 30 x 40, för att vara gamla. Så den gamla damen hon åker snart ur sin fina ram! Boken som jag ställt brevid är bara för att visa en annan av mina favoritböcker Torpdrömmar.
Den här bilden är kanske inte direkt vacker, men vår bokhylla i trappan tycker jag har blivit en smart lösning. När vi flyttade in fanns här en nisch som bara var ett tomt hål. Ganska snabbt förvandlade vi det till en platsbyggd bokhylla för alla våra faktaböcker. Här "bor" också en av mina få prydnadsfigurer- Carl Larsson flickan. Med henne sittande där blir jag ofta påmind om den fina stilen som Carl Larsson hade. Jag har flera böcker och bilder av honom och det är en inspirationskälla för mig. Så svenskt det kan bli, eller?

Allra sist idag vill jag berätta om swapen Vita Gåvor som jag har gått med i. Den går ut på att man köper hemliga gåvor ett par gånger om året till en hemlig blogg vän. Temat för februari är "Ljus & lykta". I sin blogg ska man ge ledtrådar på vad man gillar och sen får man så klart spionera hos sin hemlige vän, så att det man köper passar in.

När jag ser mig runt i vårt hem ser jag en hel del ljusstakar med vita ljus. Mest ljusstakar i mässing eller silver. Ljuslyktor gillar jag också. Då gillar jag bäst när de är i neutral färg, så att jag kan flytta runt dem här och var. Just nu hade det varit kul med någon snygg lykta som kan passa i det nyrenoverade badrummet. Där kommer vi att ha detaljer i svart, grått och zink. I ljusväg tycker jag verkligen inte om doftljus! Jag tillhör dem som blir svagt illamående när man går igenom ljusavdelningen på IKEA ;) Too much!
Det blev ett långt inlägg idag. Hoppas min hemlige vän har fått en känsla för min stil. Nu ska jag spionera vidare på bloggen, vars ägare jag ska köpa till.

Ha en mysig kväll och tänd några ljus!
Kram Annika
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar